Maringarderoben
November 26, 2014, 02:13:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Välkommna till Garderoben

Startsida   Forum   Hjälp Logga in Registrera   *
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Råd för att felsöka startmotor  (läst 4381 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MatsB
Sneseglare

Antal inlägg: 62

Hemsida
« skrivet: December 11, 2011, 14:49:53 »

Skulle behöva råd i vilken ordning man ska felsöka detta: Motorn, en 3-cylindrig disesel Yanmar 3HM på 27 Hk (ca 25 år gammal) startar nästan aldrig med hjälp av startknappen utan man måste nästan alltid tjuvkoppla. Att starta med startknappen fungerar bara när motorn nyss gått. Med andra ord får jag alltid starta genom att tjuvkoppla vilket är lite meckigt tycker jag. Innan jag går och köper nytt batteri, river ut och byter alla grova kablar (dyrt)…

1. Känner någon igen felet och vet vad det kan bero på?
2. vettigaste vägen att felsöka?
Jag har provat att byta batteri. Det nuvarande är på 55 Ah och jag har provat med ett annat på 75. Enligt motorns manual rekommenderas 110 Ah. Kan det ha betydelse för detta fel?
Tack på förhand!

Loggat
Orven
Diamantgalge+
**

Antal inlägg: 27900

Åhåjaja

Hemsida
« Svara #1 skrivet: December 11, 2011, 16:29:46 »

Förklara det där med tjuvkoppla. Tjuvkopplar du befintligt eller släpar du med ett batteri och startkablar och kör direkt på startmotorn?
Definiera tjuvkoppla.
Loggat

TÄNK VAD VATTEN DET FINNS OCH ÄNDÅ SER MAN BARA YTAN
   Hemsida: http://www.swedala.se/ Är under ändring samt http://www.kongressen.se är på gång
MatsB
Sneseglare

Hemsida
« Svara #2 skrivet: December 11, 2011, 17:18:01 »

Förklara det där med tjuvkoppla. Tjuvkopplar du befintligt eller släpar du med ett batteri och startkablar och kör direkt på startmotorn?
Definiera tjuvkoppla.

Jag tar en kort kabel och lägger mellan plus på startmotorn och mittenpolen (vad den nu kallas).
Han som jag köpte båten av brukade använda en morakniv för att "koppla" mellan dessa poler.
Min första tanke har varit att det finns spänningsfall på vägen från batteriet dit, det är ganska lång väg den strömmen ska gå mellan batteri och startmotor (ca 2m kabel).
Loggat
Sniper
Guldgalge

Antal inlägg: 5131

« Svara #3 skrivet: December 11, 2011, 17:28:17 »

Då behöver du inte byta Batteri,"O dom grova Kablarna" Testa att byta tunna kabeln o ev,startknappen.
Loggat

Bättre vara Rik o Frisk än Sjuk o Fattig
Seglaren
Klädgalge

Antal inlägg: 2362

« Svara #4 skrivet: December 11, 2011, 18:11:29 »

Jag tror på startknappen, och ledarna till den.
Loggat
rillez
Diamantgalge
*

Antal inlägg: 10664

ojojoj de va GROVT

« Svara #5 skrivet: December 11, 2011, 19:59:45 »

tror det är solenoiden o  startmötörrrrrrrnn
Loggat

helt tokig norrlänning man kan må illa utan brännvin oxå
sm6xqy
Sneseglare

Antal inlägg: 51

« Svara #6 skrivet: December 12, 2011, 10:06:32 »

Solenoiden är OK! Det går att starta genom att lägga + på denna ju. Felet ligger mycket riktigt som nån redan skrivit i manöverkabeln, +kabeln upp till startknappen eller själva knappen. Tror på knappen då du har en gummihätta över denna. Dessa brukar få torrsprickor efter ett antal år, då kommer det in fukt och det blir oxid på kontaktytorna.

Prova att ta en näbbtång eller kabelbit och bygla kontakten uppe vid instrumentpanelen. Dras startmotorn runt så är det kontakten.

Funkar inte detta så ta en kabelbit min 2.5kvmm och koppla först på knappenskabel som går till batterit och andra ändan på +polen på batteriet. Tryck på knappen. Funkar det så är det den kabeln som ska bytas.

Testa sedan på motsvarande sätt den andra kabeln.
Loggat

73 de Tomas JO 57 TR
Orven
Diamantgalge+
**

Åhåjaja

Hemsida
« Svara #7 skrivet: December 12, 2011, 15:41:07 »

Definiera tjuvkoppla.

Jag tar en kort kabel och lägger mellan plus på startmotorn och mittenpolen (vad den nu kallas).
Han som jag köpte båten av brukade använda en morakniv för att "koppla" mellan dessa poler.
Min första tanke har varit att det finns spänningsfall på vägen från batteriet dit, det är ganska lång väg den strömmen ska gå mellan batteri och startmotor (ca 2m kabel).
Det var det jag menade med definiera.
Du har redan fått bra svar av dom andra. Kolla även utöver kontakten för start anslutningen till solenoiden och kablarnas anslutningar till kabelklammer för någon stans har du spänningsfall.

Går startmotorn runt när du tar en kort kabel från batteri + på starten till solenoiden så finns det full kräm fram från batteriet. Det är den tunna kabeln som ska leverera spänning till solenoiden som drar (Kontaktor) och öser 12 volt till startmotorn.
Solenoiden i sig själv drar inte så mycket ström men vid dålig kontakt och spänningsfall så orkar den inte med sin uppgift.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Solenoid
Loggat

Hemsida: http://www.swedala.se/ Är under ändring samt http://www.kongressen.se är på gång
MatsB
Sneseglare

Hemsida
« Svara #8 skrivet: December 12, 2011, 17:42:44 »

Solenoiden är OK! Det går att starta genom att lägga + på denna ju. Felet ligger mycket riktigt som nån redan skrivit i manöverkabeln, +kabeln upp till startknappen eller själva knappen. Tror på knappen då du har en gummihätta över denna. Dessa brukar få torrsprickor efter ett antal år, då kommer det in fukt och det blir oxid på kontaktytorna.

Prova att ta en näbbtång eller kabelbit och bygla kontakten uppe vid instrumentpanelen. Dras startmotorn runt så är det kontakten.

Funkar inte detta så ta en kabelbit min 2.5kvmm och koppla först på knappenskabel som går till batterit och andra ändan på +polen på batteriet. Tryck på knappen. Funkar det så är det den kabeln som ska bytas.

Testa sedan på motsvarande sätt den andra kabeln.

Tack för handfast och begripligt råd! Ska testa detta så snart som möjligt.
Tack också i övrigt för alla andra tips.
Har också varit inne på startknappen. Försökte koppla förbi denna som jag antog är en strömbrytare. Men det yrde gnistor värre så jag blev osäker på vad jag sysslade med och avbröt det. Men skrapa bort korrosion etc. låter som en vettig första åtgärd.…
Loggat
sm6xqy
Sneseglare

Antal inlägg: 51

« Svara #9 skrivet: December 12, 2011, 19:23:06 »

Har också varit inne på startknappen. Försökte koppla förbi denna som jag antog är en strömbrytare. Men det yrde gnistor värre så jag blev osäker på vad jag sysslade med och avbröt det. Men skrapa bort korrosion etc. låter som en vettig första åtgärd.…

Det brukar gnistra lite när man byglar startknappen, men det gör det väl när du försöker på startmotorn oxå?
Loggat

73 de Tomas JO 57 TR
MatsB
Sneseglare

Hemsida
« Svara #10 skrivet: December 12, 2011, 21:36:54 »

Det brukar gnistra lite när man byglar startknappen, men det gör det väl när du försöker på startmotorn oxå?
Jo förvisso…men man vänjer sig  Chockad
Loggat
Orven
Diamantgalge+
**

Åhåjaja

Hemsida
« Svara #11 skrivet: December 12, 2011, 21:39:06 »

Du bränner upp gängor till slut.
Loggat

MatsB
Sneseglare

Hemsida
« Svara #12 skrivet: December 12, 2011, 22:15:27 »

Vilka gängor menar du?
Loggat
jeansmannen
Klädgalge

Antal inlägg: 2818

Arbete e bra om man slipper göra det själv..

Hemsida
« Svara #13 skrivet: December 13, 2011, 11:48:07 »

Cheesy Du har ju redan fått bra råd så jag ville bara kolla.
- Startar motorn alltid då du tjuvkopplar ? (Mora kniv eller skruvmejsal mellan den tunnare kabeln på selenoiden och den grova +kabeln på startmotorn)Om den gör det är det ju varken fel på batteriet, selenoiden eller startmotorn.

- Om den startar är det troligen startknappen. Men du kan oxå kolla så att det inte blir spänningsfall på selenoidkabeln genom att spänningsmäta då knappen håll intryckt. Om du inte får nån spänning alls nere vid selenoiden (Eller låg spänning), och du har spänning då du mäter på knappen, är det troligtvis en dålig skarv på selenoidkabeln. Flatstift skall inte användas i båt, löd eller använd skruvplint s.k. sockerbit. Tänk oxå på att selenoiden drar mycket ström så att kabelarian måste vara tillräcklig. Om det visar sig att startknappen har beckat ihop kan det vara ide att sätta ett relä vid startmotorn så att bara manöverström till relät gå genom startknappen för att undvika liknande problem i framtiden.

Det vanligaste felet, enligt min ringa men dock erfarenhet, är Startknappen/Tändningslåset eller selenoidkabeln.

Loggat

"Aliquando et insanire iucundum est"
 "Vivere necesse est, navigare non est necesse".

Min båt: www.ssentreprenad.com/Beachcraft
Orven
Diamantgalge+
**

Åhåjaja

Hemsida
« Svara #14 skrivet: December 13, 2011, 19:26:07 »

Vilka gängor menar du?
Jo om jag skulle koppla från startbatteriet anslutning på startmotorn till Solenoiden så blixtrar det och fräser vilket sätter sina spår på muttrar och gängor.
Loggat

MatsB
Sneseglare

Hemsida
« Svara #15 skrivet: December 14, 2011, 21:58:55 »

Cheesy Du har ju redan fått bra råd så jag ville bara kolla.
- Startar motorn alltid då du tjuvkopplar ? (Mora kniv eller skruvmejsal mellan den tunnare kabeln på selenoiden och den grova +kabeln på startmotorn)Om den gör det är det ju varken fel på batteriet, selenoiden eller startmotorn.

- Om den startar är det troligen startknappen. Men du kan oxå kolla så att det inte blir spänningsfall på selenoidkabeln genom att spänningsmäta då knappen håll intryckt. Om du inte får nån spänning alls nere vid selenoiden (Eller låg spänning), och du har spänning då du mäter på knappen, är det troligtvis en dålig skarv på selenoidkabeln. Flatstift skall inte användas i båt, löd eller använd skruvplint s.k. sockerbit. Tänk oxå på att selenoiden drar mycket ström så att kabelarian måste vara tillräcklig. Om det visar sig att startknappen har beckat ihop kan det vara ide att sätta ett relä vid startmotorn så att bara manöverström till relät gå genom startknappen för att undvika liknande problem i framtiden.

Det vanligaste felet, enligt min ringa men dock erfarenhet, är Startknappen/Tändningslåset eller selenoidkabeln.

Nu har jag provat att bygla startknappen, men det blir samma resultat som att trycka ner den. Varnings-summern som alltid tjuter när man vrider tändnyckeln i startläge, går ner något i tonläge när man trycker startknappen (vilket ju säkert beror på att den får mindre ström när man försöker ge ström till startmotorn) dock utan att startmotorn ger ifrån sig ett klick ens. Som jag kanske nämnde så fungerar det att starta motorn med startknappen ibland och alltid om inte motorn varit avstängd mer än en minut eller så. Om man väntar längre tid än så med att försöka starta motorn så hörs ingenting från startmotorn när man trycker ner startknappen. (och jag blir alltså tvungen att tjuvkoppla=nästan jämt) Detta får mig att tänka på en kondensator som behåller laddning ett tag men sakta laddas ur. Men det kanske är fel spår. Obeslutsam
Startmotorn har ju tre kontakter/poler. Är det solenoiden som är i mitten dvs den jag kopplar ihop plus med när jag tjuvstartar (se bifogad bild)? Generad
Loggat
Orven
Diamantgalge+
**

Åhåjaja

Hemsida
« Svara #16 skrivet: December 15, 2011, 07:51:19 »

Så här fungerar det.
Du har grov batterikabel + från batteriet till den lilla solenoiden på startmotorn.
Från solenoiden går det en grov kabel ner till själva startmotorn.
Till solenoiden går en klenare kabel till solenoiden (från nyckel) startknapp.

När man trycker in startknappen så ska det komma 12 volt på den klena kabeln (från knappen).
Nu händer följande. Elektromagneten (relä) drar till och levererar 12 volt från batteriet. Kretsen batteri + som är dom grova kablarna blir sluten. Startmotorn drar och kastar ut startmotorns kugghjul i motorns startkrans.

Startmotorn är oftast jordad i motorn eller har en extra kabel från batteri minus till startmotorns gods.

Oavsett hur eller vad du gör så ska du nu göra följande och ha startmotorns minus (Gods) inkopplad på instrumentet eller lampan .
Voltmetern ska visa 0 när du tar mätinstrumentet på den smala kabeln från knappen. Med instrumentet eller en lampa på startmotorns anslutning (smala kabeln) så trycker du ner knappen.
Ingen spänning eller att lampan tänder sig, så studera kabelskons anslutning till den smala kabeln.
Inget fel men ändå ingen 12 volt, så flyttar du mätinstrumentet till den smala kabelns anslutning på startknappen (eller lampa).
Börja med den ingående kabeln som det ska vara + 12 volt på. Finns det + 12 volt på ingående, så tryck ner startknappen.
Försvinner inkommande 12 volt så så är felet innan startknapp.
Försvinner den inte och starten drar inte så mät på anslutningen ut (den smala kabeln och studera anslutningen av kabelsko och kabel.

Avgörande är om du har 12 volt fram till selonoiden.
Har du 12 volt fram till denna så får du koncentrera dig på solenoiden som kan ha fel i anslutningar inne i sig själv.
Bränd kontaktor tror jag inte så mycket på för det ska klicka i solenoiden även om dessa är brända.

Försvinner 12 volten till solenoiden så får du söka dig bakåt till anslutningar och då från knappen.
Kan vara vad som helst för du skriver att summern ändrar tonläge och det tyder på spänningsfall.

Man kan även prova med en lös kabel.
Ta bort kabeln som kommer från startknappen.
Ta en smal kabel från batteri + och lägg på anslutningen där kabeln från startknappen satt.

Klickar solenoiden till och startmotorn drar så ligger felet bortåt startknappen eller innan och i anslutningar.
Klickar soleoiden inte till och drar starten så är det solenoiden som är paj.
Lutar nog mest till att du har ärg eller dålig kontakt vid instrumentbrädan eller anslutning ner till batteri.

Loggat

Sniper
Guldgalge

Antal inlägg: 5131

« Svara #17 skrivet: December 15, 2011, 09:53:15 »

Köp en startknapp o lite kabel o testa ;
http://www.biltema.se/sv/Sok/?quicksearchquery=startknapp
Loggat

Bättre vara Rik o Frisk än Sjuk o Fattig
Orven
Diamantgalge+
**

Åhåjaja

Hemsida
« Svara #18 skrivet: December 15, 2011, 12:17:28 »

Han kanske behöver mer prylar så att testa är bäst än att åka som en jojjo och köpa pryl
Ligger troligen innan startknappen eller så är selonoiden kass och drar stöm som fan.
Liten kabel från batteri + på startmotorn till den smala kabelns anslutning talar om skicket på selonoiden.
Loggat

MatsB
Sneseglare

Hemsida
« Svara #19 skrivet: December 15, 2011, 19:42:26 »

Så här fungerar det.
Du har grov batterikabel + från batteriet till den lilla solenoiden på startmotorn.
Från solenoiden går det en grov kabel ner till själva startmotorn.
Till solenoiden går en klenare kabel till solenoiden (från nyckel) startknapp.

När man trycker in startknappen så ska det komma 12 volt på den klena kabeln (från knappen).
Nu händer följande. Elektromagneten (relä) drar till och levererar 12 volt från batteriet. Kretsen batteri + som är dom grova kablarna blir sluten. Startmotorn drar och kastar ut startmotorns kugghjul i motorns startkrans.

Startmotorn är oftast jordad i motorn eller har en extra kabel från batteri minus till startmotorns gods.

Oavsett hur eller vad du gör så ska du nu göra följande och ha startmotorns minus (Gods) inkopplad på instrumentet eller lampan .
Voltmetern ska visa 0 när du tar mätinstrumentet på den smala kabeln från knappen. Med instrumentet eller en lampa på startmotorns anslutning (smala kabeln) så trycker du ner knappen.
Ingen spänning eller att lampan tänder sig, så studera kabelskons anslutning till den smala kabeln.
Inget fel men ändå ingen 12 volt, så flyttar du mätinstrumentet till den smala kabelns anslutning på startknappen (eller lampa).
Börja med den ingående kabeln som det ska vara + 12 volt på. Finns det + 12 volt på ingående, så tryck ner startknappen.
Försvinner inkommande 12 volt så så är felet innan startknapp.
Försvinner den inte och starten drar inte så mät på anslutningen ut (den smala kabeln och studera anslutningen av kabelsko och kabel.

Avgörande är om du har 12 volt fram till selonoiden.
Har du 12 volt fram till denna så får du koncentrera dig på solenoiden som kan ha fel i anslutningar inne i sig själv.
Bränd kontaktor tror jag inte så mycket på för det ska klicka i solenoiden även om dessa är brända.

Försvinner 12 volten till solenoiden så får du söka dig bakåt till anslutningar och då från knappen.
Kan vara vad som helst för du skriver att summern ändrar tonläge och det tyder på spänningsfall.

Man kan även prova med en lös kabel.
Ta bort kabeln som kommer från startknappen.
Ta en smal kabel från batteri + och lägg på anslutningen där kabeln från startknappen satt.

Klickar solenoiden till och startmotorn drar så ligger felet bortåt startknappen eller innan och i anslutningar.
Klickar soleoiden inte till och drar starten så är det solenoiden som är paj.
Lutar nog mest till att du har ärg eller dålig kontakt vid instrumentbrädan eller anslutning ner till batteri.

Uppskattar verkligen din utförliga förklaring Orven. Ska testa så snart läge ges! (Inser att solenoiden måste vara cylindern som är monterad på själva startmotorn)
Loggat
rillez
Diamantgalge
*

Antal inlägg: 10664

ojojoj de va GROVT

« Svara #20 skrivet: December 15, 2011, 20:36:24 »

de e den som e trasig
Loggat

helt tokig norrlänning man kan må illa utan brännvin oxå
Drevpelle
Sunkig seglare

Antal inlägg: 33

« Svara #21 skrivet: December 19, 2011, 17:52:55 »

Min erfarenhet är att det är farligt med ström och det blir lätt fel.
Så enklast är att lämna till en Marina som utför jobbet.
Det bidrar ju även till Marinornas överlevnad!
Loggat
Orven
Diamantgalge+
**

Åhåjaja

Hemsida
« Svara #22 skrivet: December 19, 2011, 18:12:38 »

Ekonomiskt olönsamt.
Loggat

StigH
Gäst
« Svara #23 skrivet: December 19, 2011, 18:52:28 »

Ekonomiskt olönsamt.

Inte för Marinan! Leende (smiley)
Loggat
Orven
Diamantgalge+
**

Åhåjaja

Hemsida
« Svara #24 skrivet: December 19, 2011, 18:59:12 »

Ekonomiskt olönsamt.

Inte för Marinan! Leende (smiley)
Nej för dom byter ju i regel bara grejor.
Finns säkert seriösa som lagar åxå.
Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till:  

Senaste 10 Shouts:
November 25, 2014, 10:04:48
Bättre i dag men huvudvärken som kom med på köpet består.
November 24, 2014, 11:49:39
Å inte men jag sprang på någon skit som satte sig i hela kroppen.
November 23, 2014, 22:02:27
Ahh du e en vekling Orven
November 23, 2014, 21:56:26
Gick på en förkylning i dag. Sov från kl 3 till kvart över nio.
Nu blir det sänghalmen igen.
November 23, 2014, 15:40:28
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
November 21, 2014, 18:30:36
Ska inte göra ett piss mer i dag.
Amen.
November 21, 2014, 16:49:50
NU är det fredag...
November 21, 2014, 00:18:45
De ska ja med.
November 19, 2014, 22:50:31
Nu ska jag tryna tror jag Leende (smiley) eller? Fan obeslutsamhet är marigt  Ledsen
November 13, 2014, 16:27:42
I morrn Whiskyfredag
Senaste inläggen
[November 25, 2014, 22:22:07 ]

[November 25, 2014, 21:58:29 ]

[November 25, 2014, 21:55:37 ]

[November 25, 2014, 21:53:26 ]

[November 25, 2014, 19:13:12 ]

[November 25, 2014, 19:12:06 ]

[November 25, 2014, 19:11:39 ]

[November 25, 2014, 19:10:12 ]

[November 25, 2014, 12:59:29 ]

[November 25, 2014, 12:47:19 ]

[November 25, 2014, 10:12:36 ]

[November 24, 2014, 15:55:02 ]

[November 23, 2014, 19:43:13 ]

[November 23, 2014, 10:27:47 ]

[November 22, 2014, 09:51:07 ]

[November 20, 2014, 19:37:20 ]
Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006, Simple Machines
TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!